اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 مهر 1400

 نحوه گرفتن مهلت برای تخلیه از مالک

سلام من قرارداد رهن یکساله داشتم که 20 تیر تموم شده و من به مالک گفتم که نمیخوام تمدید کنم جهت اطلاع رسانی که مالک بدونن و مالک سریع اقدام کرد و ملک به اجاره رفت من هم اقدام کردم یه خونه رو اجاره کردم که نهایتا تا بیست مرداد تخلیه میشه و من الان مهلت یک یا دوهفته ای میخوام و املاک شماره مستاجر رو به من نمیده که باهاش تماس بگیرم میگه که مستاجر 3 مرداد قراردادش تموم شده و 5 مرداد باید مستقر بشه به جای من و اینو بگم که من بهمراه مالک رفتم و در املاک یک دستنوشته رو امضا کردم که تا تاریخ 5/05/1400 باید خونه رو تخلیه کنم در غیر اینصورت روزی 500هزار تومان جریمه میشوم آیا راهی هست که من دیرتر تخلیه کنم و جریمه رو پرداخت نکنم با توجه به شرایط کرونا؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 14659

پاسخ - تعیین مهلت برای تخلیه مستاجر

  • یکی از ویژگی هایی که در قانون روابط موجر و مستاجر۷۶ پیش بینی شده است، تعیین مهلت برای تخلیه ملک است؛ که پس از انقضای مدت اجاره به درخواست موجر در اجاره نامه های رسمی توسط دوایر اجرای ثبت ظرف یک هفته، در اجاره نامه های عادی یک هفته پس از تقدیم تقاضای تخلیه ، توسط ضابطین قوه قضاییه انجام می‌شود .( ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر) 
  • اما در مورد دستنوشته ای که به توافق دو طرف رسیده و انقضای موعد در آن ذکر شده است که در این صورت متعهدله (مالک) می‌تواند پس از انقضای موعد مقرر ادعای خسارت کند اما قبل از انقضای موعد تقاضای خسارت ضرورت ندارد.(ماده ۲۲۶ قانون‌مدنی)
  • در مورد وجه التزام تعیین شده هم باید گفت که متعهدله ( موجر) باید ثابت کند که در نتیجه عدم اجرای تعهد(تخلیه ملک) یا تاخیر در اجرای تعهد به وی خسارت وارد شده است. اصل حاکمیت أراده اقتضاء می‌کند توافق طرفین در تعیین مبلغ خسارت معتبر و لازم الاتباع باشد. ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی هم نظریه فوق را تایید می‌کند.
  • اما در مورد مصوبه هیات دولت در زمینه املاک استیجاری :

با عنایت به استمرار شرایط بیماری کرونا، کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آنها به اتمام می‌رسد، در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستاجرین، به مدت یک سال به صورت خودکار تمدید می‌گردد. موارد ذیل از شمول این حکم مستثنی می‌باشد:

1- املاك مورد اجاره كه قبلاً يا در مدت تمديد قرارداد به طور قطعي و رسمي مورد معامله قرار گرفته باشند، مستاجر مي‌بايست ظرف مدت دو ماه از تاريخ انتقال سند رسمي نسبت به تخليه و تحويل آن اقدام نمايد.

 

 

 

مستندات قانونی - تخلیه ملک

ماده ۳روابط موجر و مستاجر ۷۶

پس از انقضای مدت اجاره بنا به تقاضای موجر یا قایم‌مقام قانونی وی تخلیه عین مستاجره در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجرای‌ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی ظرف یک هفته پس از تقدیم تقاضای تخلیه به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی توسط ضابطین قوه‌قضاییه انجام خواهد گرفت.

ماده ۲۲۶ قانون مدنی

در مورد عدم ایفاء تعهدات از طرف یکی از متعاملین طرف دیگر نمیتواند ادعای خسارت نماید مگر اینکه برای ایفاء تعهد مدت‌ معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفاء تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی میتواند ادعای خسارت نماید که اختیار موقع‌ انجام با او بوده و ثابت نماید که انجام تعهد را مطالبه کرده است.

ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی

خواهان حق دارد ضمن تقدیم دادخواست یا در اثنای دادرسی و یا به طور مستقل جبران خسارات ناشی از دادرسی یا تاخیر انجام تعهد یا عدم انجام آن را که به علت تقصیر خوانده نسبت به اداء حق یا امتناع از آن به وی وارد شده یا خواهد شد، همچنین اجرت المثل را به لحاظ عدم تسلیم خواسته یا تاخیر تسلیم آن از باب اتلاف و تسبیب از خوانده مطالبه نماید. خوانده نیز می تواند خسارتی را که عمدا از طرف خواهان با علم به غیر محق بودن در دادرسی به او وارد شده از خواهان مطالبه نماید. دادگاه در موارد یادشده میزان خسارت را پس از رسیدگی معین کرده و ضمن حکم راجع به اصل دعوا یا به موجب حکم جداگانه محکوم علیه را به تادیه خسارت ملزم خواهد نمود. در صورتی که قرارداد خاصی راجع به خسارت بین طرفین منعقد شده باشد برابر قرارداد رفتار خواهد شد.
تبصره - ۱ در غیر مواردی که دعوای مطالبه خسارت مستقلا یا بعد از ختم دادرسی مطرح شود مطالبه خسارتهای موضوع این ماده مستلزم تقدیم دادخواست نیست.
تبصره - ۲ خسارت ناشی از عدم النفع قابل مطالبه نیست و خسارت تاخیر تادیه در موارد قانونی قابل مطالبه می باشد.

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص تخلیه و اجاره

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست