اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1400

 چگونه می توان حکم تخلیه ورثه را گرفت ؟

سلام من دارای یک ملک بیشتر نیستم و آن را هم اجاره دادم و جای دیگر مستاجر هستم و دو سال هستش که قرارداد اجاره من تمدید نشده و مستاجر که باهاش قرارداد بستم فوت کرده ولی وراث در ملک نشستن و اصلا هم جواب نمیدن بابت گرفتن حکم تخلیه چه اقدامی باید انجام بدم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1452

طریقه گرفتن حکم تخلیه از ورثه متوفی

  • ابتدا باید بررسی شود که اجاره نامه عادی است یا رسمی، تخلیه مورد اجاره در پایان مدت قرارداد، یکی از ویژگی هایی است که در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ پیش بینی شده است.
  • در ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر در دو نوع اجاره نامه عادی و رسمی تمهیداتی را پیش بینی کرده است.
  • یکی از ویژگی هایی که در قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۷۶ وجود دارد، تسریع در تخلیه مورد اجاره پس از پایان مدت آن است؛ ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجر ۷۶ تخلیه فوری در اجاره نامه های رسمی و عادی را پیش بینی کرده است که ظرف یک هفته تخلیه ملک مسکونی انجام خواهد شد؛  حال اگر این قرارداد، به صورت رسمی بسته شده باشد، موجر (شما ) باید با مراجعه به اداره اسناد رسمی حکم تخلیه را اخذ و سپس به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آن بسته شده مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه صورت پذیرد.
  • حال اگر مدت قرارداد به إتمام رسیده و مستاجر همچنان  ملک را تخلیه نکرده نباشید، موجر (شما) می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه در صورتیکه اجاره نامه عادی باشد یا به دفتر اسناد رسمی در صورتیکه اجاره نامه رسمی باشد وبا ارائه سند مالکیت و اجاره نامه اقدام به گرفتن حکم تخلیه بکند.
  • ماده ۴۹۴ قانون مدنی هم‌ دراین باره تصمیم گیری کرده است از تاریخ منقضی شدن مدت اجاره اگر مستاجر به تصرف خود ادامه دهد موجر مستحق دریافت اجرت المثل ایام تصرف است.
  • در نتیجه وضع حقوقی مستاجر در پایان اجاره در دو مرحله ممتاز جداگانه بررسی می‌شود :

1- پیش از مطالبه مالک؛ که مستاجر در حکم امین است و مسئول نقص و عیب ناشی از تعدی و تفریط نخواهد بود ولی اگر استیفا منفعت کرده باشد مستحق پرداخت اجرت المثل است.

۲- پس از مطالبه مالک؛ که مستاجر در حکم غاصب است و ضامن عین و منافع تلف شده است. موجر می‌تواند دعوای تصرف عدوانی علیه مستاجر اقامه کند این دعوا به وسیله یک اظهارنامه رسمی به مستاجر ابلاغ می‌شود که البته یک ماه پیش از پایان مدت اجاره انجام می‌شود و بعد از گذشت یک ماه مستاجر منصرف به عنوان متصرف به عدوان محسوب خواهد شد.(بند ۱ماده ۱۰ قانون اصلاح جلوگیری از تصرف عدوانی ۱۳۵۲)

  • ماده 494 - عقد اجاره به محض انقضاء مدت برطرف می شود و اگر پس از انقضاءآن مستاجرعین مستاجره را بدون اذن مالک مدتی در تصرف خود نگاه دارد موجر برای مدت مزبور مستحق اجرت المثل خواهد بود اگر چه مستاجر استیفاء منفعت نکرده باشد و اگر با اجازه مالک در تصرف نگاهدارد وقتی باید اجرت المثل بدهد که استیفاء منفعت کرده باشد مگر اینکه مالک اجازه داده باشد که مجانا استفاده نماید.
  • ماده 3- پس از انقضای مدت اجاره بنا به تقاضای موجر یا قایم‌ مقام قانونی وی تخلیه عین مستاجره در اجاره با سند رسمی توسط دوایر اجرای‌ ثبت ظرف یک هفته و در اجاره با سند عادی ظرف یک هفته پس از تقدیم تقاضای تخلیه به دستور مقام قضایی در مرجع قضایی توسط ضابطین قوه‌ قضاییه انجام خواهد گرفت.

پاسخ داده شده توط کارشناسان حقوقی ما

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص تخلیه و اجاره

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست