اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 مهر 1400

 امکان و مراحل توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه

با سلام و عرض ادب خدمت شما.خلاصه سوال و عرض میکنم و در صورت امکان درخواست کمک از وکیل را دارم. حدود یک سال پرونده مهریه و توقیف ملک مسکونی از سهم الارث شوهر را به جریان انداختم تا چند ماه پیش تمامی مراحل از جمله اجراییه صدور حکم مهریه و توقیف ملک از سهم الارث شوهر را انجام دادم و پرونده من در اجرای احکام است ممنون میشم راهنمایی کنید که به گفته زوج هنوز انحصار وراثت را انجام نداده اند و اینکه برای اطلاع از روند کار های وراثت و فروش خانه از کجا باید بفهمم ؟

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 20989

پاسخ - راه های توقیف سهم ارث بابت مهریه

  • بسیار پیش می آید که یکی از بستگان شوهر فوت نموده و مالی به شوهر می رسد و پس از آن زن تصمیم به مطالبه مهریه خود میگیرد البته ممکن است که انگیزه اصلی مطالبه مهریه رسیدن همین مال باشد.
  • گاهی نیز زن مهریه خود را قبلا مطالبه نموده و در طول رسیدگی به دلیل  رسیدن ارث و اموالی به زوج مسیر اجرای مهریه تغییر می کنند.
  • باید توجه داشت، علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از موارد وصول مهریه، فوت خود شوهر و ماترک او است.
  • قانونگذار برای حمایت از حقوق مالی زوجه امکان توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را در قوانین پش بینی نموده است موضوعی که از لحاظ حقوقی بسیار مهم می باشد این است که سهم الارث هر کس مثل دارایی و اموالش می باشد و اگر بابت مهریه یا هر دینی توقیف شود، فقط نسبت به همان قسمت از سهم الارث قابل اجرا است، حتی اگر ارزش مالی که قرار است به وراث برسد بیشتر باشد.
  • باید اشاره داشت که اگر سهم الارث جزء اموال منقول همچون وسایل خانه باشد می توان آن ها را طی یک توافق بین وراث تقسیم بندی نمود ولی در مورد اموال غیرمنقول برخلاف اموال منقول می بایست حتما گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد و تا زمانی که این امر صورت نپذیرفته باشد نمی توان صرفا با تکیه بر یک توافق بین وراث اقدام به تقسیم و فروش ملک نمود.
  • در خصوص مراحل انجام موضوع  مورد بحث نیز موارد و نکات متعددی وجود دارد که به آن اشاره می کنیم :

1- در ابتدا زوجه می بایست به دفترخانه ای که صیغه عقد در آن جاری شده است مراجعه کند و با در دست داشتن و ارائه سند ازدواج، تقاضای صدور اجرائیه مهریه خود را خواستار شود.

2- در مرحله بعد زوجه باید با ارائه مدارک معتبر به اداره ثبت محلی که مال غیرمنقول و ملک واقع شده است مراجعه کند و تقاضای توقیف ملک را خواستار شود.

  • نکته قابل توجه دیگر این است که اگر زن بخواهد از راه توقیف کردن سهم الارث زوج مهریه خود را دریافت کند می تواند ضمن دادخواست مطالبه مهریه از زوج، توقیف کردن سهم الارث او را نیز تقاضا کند. باید به این موضوع توجه داشت که بعد از ثبت دادخواست مهریه، موضوع اصلی این است که زن می بایست بررسی کند تا ببیند دادخواست به کدام دادگاه ارسال شده است به این دلیل که او بداند به کدام شعبه دادگاه باید مراجعه نماید.
  • نکته مهم دیگر این است که حتما زوجه باید دادخواست مطالبه مهریه خود را نیز بدهد چون ممکن است در غیر این صورت زوج با مراجعه به دادگاه تقاضای رفع توقیف سهم الارث را بدهد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مراحل توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه

♦  در مورد پاسخ به سوال فوق، پس از بررسی امکان و مراحل توقیف سهم الارث شوهر از بابت مهریه همانگونه که در مطالب بالا اشاره گردید برای تقسیم و فروش ملک می بایست گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد.

♦  در حال حاضر برای شروع و انجام مراحل انحصار وراثت، سامانه ای تحت عنوان انحصار وراثت اینترنتی طراحی شده است که از طریق آن به صورت غیرحضوری و مجازی می توان فرایند انجام مراحل را نیز پیگیری نمود، برای دسترسی به این سامانه می توان از طریق سامانه ثنا و عدلیران اقدام کرد.

♦  همچنین اگر وراث به صورت مسالمت آمیز و از طریق مذاکره نتوانند به یک توافق در این زمینه دست پیدا کنند، قانونگذار راهی را پیشبینی و شناسایی کرده است که آن دعوای خلع ید است و از طریق آن و پلمپ شدن ملک و نظر و رای دادگاه در این موضوع می توان به نتیجه رسید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - مطالبه مهریه و ارث

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی 

 به مجردعقد،زن مالک مهرمی شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

ماده ۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند، هرگاه محکوم به عین معین باشد آن مال أخذ و به محکومٌ له تسلیم می شود و در صورتی که رد عین ممکن نباشد یا محکوم به عین معین نباشد، اموال محکوم علیه با رعایت مستثنیات دین و مطابق قانون اجرای احکام مدنی و سایر مقررات مربوط، توقیف و از محل آن حسب مورد محکوم به یا مثل یا قیمت آن استیفاء می شود.

ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

مرجع اجرا کننده رای، اعم از قسمت اجرای دادگاه صادرکننده اجرائیه یا مجری نیابت، مکلف است به تقاضای محکوم له از طرق پیش بینی شده در این قانون و نیز به هر نحو دیگر که قانوناً ممکن باشد، نسبت به شناسایی اموال محکوم علیه و توقیف آن به میزان محکوم به اقدام کند.

ماده 1 قانون انحصار وراثت

 در هر موردی که یک یا چند نفر بخواهند مال متعلق به متوفایی را اعم از منقول یا غیر منقول یا اسنادی که نزد غیر است به عنوان وراثت اخذ نمایند و یا طلب متوفایی را به این عنوان وصول کنند و متصرف یا مدیون بدون انکار وجود مال یا دین یا اسناد تصدیقی برای سمت و یا انحصار وراثت از آنها بخواهد باید به طریق ذیل رفتار شود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص مهریه و ارث

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست