اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 آذر 1400

 مراحل اعمال خیار تدلیس

خودرویی با خودرو خود معاوضه کردم به گفته فروشنده خودرو دو لکه رنگ دارد وبعد از انجام کارشناسی مشخص شد که خودرو دارای تعویض و ضربه و رنگ بیشتر هم میباشد و قولنامه به صورت دستی تنظیم شده و در ان 10 میلیون حق پشیمانی ذکر شده حال فروشنده از فسخ قرارداد خودداری میکند و از بنده طلب خسارت میکند در صورتی که در معامله تدلیس نموده لطفا راهنمایی کنید که چگونه خودرو ایشان را مسترد و خودرو خود را پس بگیرم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1630

پاسخ – چگونه با توسل به خیار تدلیس معامله را فسخ کنم ؟

  • مطابق ماده 438 قانون مدنی تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. به عبارت دیگر، تدلیس در معامله بدین معناست که یکی از طرفین معامله فریبی بکار ببرد تا طرف مقابل را ترغیب به انجام معامله کند بطوری که اگر طرف فریب خورده از آن آگاه می بود معامله را منعقد نمی کرد.
  • از مصادیق تدلیس می توان به نسبت دادن صفتی به مال در صورتی که مال فاقد آن وصف است یا سالم جلوه دادن مالی که دارای عیب و نقص است اشاره نمود.
  • برابر ماده 439 قانون مدنی، در صورت محقق شدن تدلیس، طرف فریب خورده حق فسخ معامله را خواهد داشت.
  • لازم به ذکر است که برای محقق شدن تدلیس می بایست عمد و قصد فریب یا به عبارتی سوء نیت وجود داشته باشد. بنابراین اگر شخص به اشتباه و از روی عدم اطلاع کافی مالی را به شما بفروشد در این جا نمی توان از خیار تدلیس بهره برد.
  • نکته قابل توجه در خصوص خیار تدلیس این است که تدلیس تنها از سوی طرفین معامله موجب فسخ معامله خواهد شد و اگر تدلیس از جانب شخص ثالث صورت گرفته باشد در صورتی که بدون تبانی با طرف معامله باشد خیار فسخی ایجاد نمی کند.
  • مطابق ماده 440 اعمال خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری می باشد. فوریت در اعمال خیار فسخ نیز به معنای این است که صاحب خیار در کوتاهترین مدتی که عرف ایجاب می کند قرارداد را فسخ نماید در غیر این صورت خیار او ساقط خواهد شد. بنابراین خریدار یا شخص فریب خورده باید فورا و بلا فاصله بعد از اطلاع از اینکه فریب خورده است اقدام کند و مراتب را به اطلاع فروشند برساند و در صورت ممانعت او از پس گرفتن کالا، به دادگاه حقوقی دادخواست ارائه دهد .

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مراحل اعمال خیار تدلیس

♦  در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید باید گفت سکوت عامدانه طرف معامله درباره عیب کالا در جایی که عرفا می بایست مطرح شود نیز به نوعی تدلیس به شمار می رود؛ بنابراین در معاوضه ماشین اگر ماشین مورد نظر با مشکلی روبه روست و فروشنده این مساله را با خریدار در میان نگذارد مرتکب نوعی تدلیس شده است.

♦  با این حال در رابطه با مورد شما باید گفت زمانی که فروشنده ماشین بدنه ماشین را رنگ کرده و با این کار عیب آن را پنهان می نماید تا با استفاده از این کار بتواند شما را فریب دهد و ماشین را به شما بفروشد، در این فرض هر دو خیار عیب و تدلیس برای شما وجود دارد و می توانید به هرکدام که می خواهد استناد نماید و معامله را فسخ کنید.

♦  در خصوص مراحل اعمال خیار تدلیس باید گفت شما می باید در اسرع وقت و پس از اطلاع از تدلیس حق خود را اعمال نموده و با ارسال اظهارنامه به طرف مقابل خواهان فسخ معامله شوید.

♦  در صورتی که طرف مقابل از این امر ممانعت نمود، دادخواست تنظیم نموده و همزمان با دادخواست تایید فسخ به جهت خیار تدلیس، دادخواست استرداد خودروی خود را به محکمه تقدیم نمایید. در صورت صدور حکم به تایید فسخ به جهت خیار تدلیس، حکم جنبه اعلامی داشته و نیاز به صدور اجراییه ندارد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - خیار تدلیس در معامله

ماده ۴۳۸ قانون مدنی
تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

ماده ۴۳۹ قانون مدنی
اگر بایع تدلیس نموده باشد مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت و همچنین است بایع نسبت به ثمن شخصی در صورت تدلیس‌ مشتری.

ماده ۴۴۰ قانون مدنی
خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست