اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 16 خرداد 1401

 مراحل اجرای حکم کیفری جعل

با سلام. یک دستگاه ماشین با جعل امضا به بنده فروخته شده و در حدود 2 سال پیگیر پرونده بودم و رای دادگاه به نفع بنده صادر شد.اما متهم در هیچ یک از جلسات شرکت نکرده و از حضور امتناع می کند و متاسفانه پس از جستجوی بسیار امکان دسترسی به وی ندارم. در آخرین اقدام ایشان گفته که تصادف شدید داشتم و از ناحیه لگن صدمه شدید دیدم و امکان حضور در دادگاه ندارم و ما درخواست تامین وثیقه کردیم که پس از یک هفته خود را معرفی نماید الان پس از گذشت حدود یکماه از قرار تامین کیفری (وثیقه) نه مراجعه به دادگاه داشته و نه خود را معرفی می نماید به چه صورت میتواننم ایشان را جلب کرده و حقوقم را از ایشان مطالبه نمایم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 517

 

پاسخ – چگونه می شود حکم کیفری جعل را اجرا نمود ؟

  • از جمله مسائل مهمی که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است جرایم حق الناس و حق اللهی است.در قانون مجازات اسلامی که سابقا وضع شده بود مقرر میدارد: «در حق  الناس تعقیب و مجازات مجرم، متوقف بر مطالبه صاحب حق یا قائم مقام قانونی اوست»، وارد حقوق کیفری شد و پس از آن به صورت گسترده‌ای در قوانین شکلی و ماهیتی مورد استفاده قرار گرفت؛ ولی این تعاریف هیچگاه در قانون مجازات وارد نشد و ماهیت جرایم بود که خود سبب تمیز جرایم حق اللهی از حق الناسی بود.

الف) در باب حدود می توان به قذف (قذف به معنای نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری) و سرقت حدی اشاره کرد؛ 

ب) تعزیرات : تعزیر در باب حق‌الناس در خصوص مواردی است که کسی مورد اذیت و آزار روحی و معنوی قرار گرفته باشد. اگر فردی را به زنا متهم کردند، حد دارد. ولی اگر کسی فقط دشنام و ناسزا بگوید، مستحق تعزیر است. به دلیل اینکه میزان حد را شرع تعیین کرده است و میزان تعزیر در قانون تعیین شده است.اکثر جرائم جنبه حق الناسی دارند که بعضی از آنها در شرع ذکر شده است. مانند افترا، توهین و اهانت و فحاشی که شامل آن میشود.

ج) قصاص : قصاص به دو بخش تقسیم میشود: یکی قصاص نفس و دیگری قصاص عضو.
قصاص نفس و قصاص عضو هر دو از حق الناس هستند، چون متعلق و صاحب آنها مردم اند و این حق نیز قابل اسقاط است.
د) دیات : باید گفت که دیه از حق‌الناس است، چون صاحب حق در آن، عبد (منظور انسان) است و حق دیه متعلق به عبد می‌شود. از طرف دیگر، اسقاط آن هم به دست مجنی‌علیه یعنی انسان است و ارتباطی به جنبه حق اللهی ندارد.

  • قانون گذار در ماده ۴۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری در تمامی جرایم به جز جرایمی که جنبه حق اللهی دارند در صورت عدم حضور متهم یا وکیل یا عدم ارسال لایحه دفاعیه ، دادگاه مبادرت به صدور رای غیابی میکند و ظرف بیست روزاز تاریخ ابلاغ واقعی قابل واخواهی در همان دادگاه است.
  • تنها آن دسته از جرایمی که جنبه حق الهی صرف دارند نمی توان رسیدگی غیابی نمود.
  • اجرای احکام کیفری برعهده دادستان می باشد و معاونت اجرای احکام کیفری تحت ریاست و نظارت وی در مناطقی که رییس قوه قضاییه تشخیص دهد در دادسرا عهده دار این وظیفه است.
  • نحوه اجرای احکام کیفری، بر اساس قانون اجرای احکام، بدین صورت خواهد بود که ابتدا باید رای قطعی، توسط دادگاه، صادر شده و پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرایی که در معیت دادگاه انجام وظیفه کرده، ارسال شود. سپس، دادستان یا معاونت اجرای احکام کیفری ای که تحت ریاست و نظارت دادستان است، به دستور دادگاه و به تقاضای شاکی، اقدام به اجرای احکام کیفری قطعی کنند. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مراحل اجرای حکم کیفری جعل

♦ در ابتدا باید گفت که به دلیل اینکه دسترسی به متهم وجود ندارد و محکوم علیه در پرونده خود قرار تامین کیفری مناسب ندارد قاضی اجرای احکام مطابق مقررات قرار تامین مناسب صادر میکند با صدور قرارتامین کیفری دیگر منعی برای صدور قرار نظارت قضایی در صورت لزوم دیده نمی شود.

♦ همچنین اگر بیم فرار از کشور باشد و دسترسی به متهم هم نباشد قاضی می تواند دستور منع خروج از کشور را به مراجع قانونی صادر کند. در ثانی باید مشخص شود که حکم صادره چه نوع محکومیتی را شامل می شود در صورتیکه محکومیت از نوع مالی باشد، أموال محکوم علیه شناسایی توقیف و با رعایت مستثنیات دین از محل فروش انها نسبت به اجرای حکم اقدام می شود.پس دادگاه صالح با انجام عملیات فوق می تواند خسارات وارده از این بزه را با عملیات فوق در اجرای احکام کیفری جبران کند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - مراحل اجرای حکم کیفری جعل

ماده ۵۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری
هر کس به موجب حکم قطعی دادگاه به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد، اموال وی به وسیله مرجع اجرای حکم، شناسایی، توقیف و با رعایت مقررات راجع به مستثنیات دین از محل فروش آنها نسبت به اجرای حکم اقدام می‌شود. در صورت فقدان مال یا عدم شناسایی آن، مرجع اجرای حکم می‌تواند با توقیف بخشی از حقوق طبق قانون اجرای احکام مدنی و یا تمام یا بخشی از سایر درآمد های محکوم علیه برای وصول جزای نقدی اقدام مقتضی به عمل آورد. در صورت تقاضای تقسیط از جانب محکوم علیه و احراز قدرت وی به پرداخت اقساط، دادگاه نخستین که رای زیر نظر آن اجراء می‌شود می‌تواند با اخذ تضمین مناسب امر به تقسیط نماید.هرگاه اجرای حکم به طرق مذکور ممکن نگردد با رعایت مقررات مربوط به مجازات های جایگزین حبس به ترتیب زیر عمل می‌شود:
الف- در جزای نقدی تا پانزده میلیون ریال، هر سی هزار ریال به یک ساعت انجام خدمات عمومی رایگان تبدیل می‌شود.
ب- در جزای نقدی بالای پانزده میلیون ریال، همچنین در صورت عدم شرایط اجرای بند (الف) این ماده، هر یک میلیون ریال به یک روز حبس تبدیل می‌شود.
تبصره ۱- چنانچه محکوم علیه قبل از صدور حکم محکومیت قطعی به جزای نقدی، به دلیل اتهام یا اتهامات مطرح در پرونده در بازداشت بوده باشد، دادگاه پس از تعیین مجازات، ایام بازداشت قبلی را در ازای هر یک میلیون ریال یک روز از مجازات تعیین شده کسر می‌کند.
قضات اجرای احکام موظفند رعایت مراتب فوق را به هنگام اجرای حکم، مراقبت نمایند و در صورت عدم رعایت خود اقدام کنند.
تبصره ۲- صدور حکم تقسیط جزای نقدی یا تبدیل آن به مجازات دیگر مانع استیفای مابه ازای بخش اجراء نشده آن از اموالی که بعداً از محکوم علیه به دست می آید، نیست.
تبصره ۳- هرگاه محکوم علیه ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود، قاضی اجرای احکام می‌تواند او را از پرداخت بیست درصد (۲۰%) جزای نقدی معاف کند. دفتر قاضی اجرای احکام کیفری مکلف است در برگه احضاریه محکوم علیه معافیت موضوع این تبصره را قید کند.

ماده ۴۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری
اجرای احکام کیفری برعهده دادستان است و «معاونت اجرای احکام کیفری» تحت ریاست و نظارت وی در مناطقی که رئیس قوه قضائیه تشخیص می دهد، در دادسرا عهده دار این وظیفه است.
تبصره ۱- معاونت اجرای احکام کیفری، می‌تواند در صورت ضرورت دارای واحد یا واحدهای تخصصی برای اجرای احکام باشد.
تبصره ۲- معاونت اجرای احکام کیفری یا واحدی از آن می‌تواند با تصویب رئیس قوه قضائیه در زندان ها و یا موسسات کیفری مستقر شود. شیوه استقرار و اجرای وظایف آنها به موجب آیین نامه ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری با همکاری رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.
تبصره ۳- در حوزه قضائی بخش، اجرای احکام کیفری به عهده رئیس دادگاه و در غیاب وی با دادرس علی البدل است.
ماده ۴۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری
در تمام جرائم، به استثنای جرائمی که فقط جنبه حق اللهی دارند، هرگاه متهم یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود یا لایحه دفاعیه نفرستاده باشد، دادگاه پس از رسیدگی، رای غیابی صادر می کند. در این صورت، چنانچه رای دادگاه مبنی بر محکومیت متهم باشد، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ واقعی، قابل واخواهی در همان دادگاه است و پس از انقضای مهلت واخواهی برابر مقررات حسب مورد قابل تجدید نظر یا فرجام است. مهلت واخواهی برای اشخاص مقیم خارج از کشور، دو ماه است.
تبصره ۱- هرگاه متهم در جلسه رسیدگی حاضر و در فاصله تنفس یا هنگام دادرسی بدون عذر موجه غائب شود، دادگاه رسیدگی را ادامه می دهد. در این صورت حکمی که صادر می‌شود، حضوری است.
تبصره ۲- حکم غیابی که ظرف مهلت مقرر از آن واخواهی نشود، پس از انقضای مهلت‌های واخواهی و تجدید نظر یا فرجام به اجراء گذاشته می‌شود. هرگاه حکم دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد، محکوم علیه می‌تواند ظرف بیست روز از تاریخ اطلاع، واخواهی کند که در این صورت، اجرای رای، متوقف و متهم تحت الحفظ به همراه پرونده به دادگاه صادر کننده حکم اعزام می‌شود. این دادگاه در صورت اقتضاء نسبت به اخذ تامین یا تجدید نظر در تامین قبلی اقدام می کند.
تبصره ۳- در جرائمی که فقط جنبه حق اللهی دارند، هرگاه محتویات پرونده، مجرمیت متهم را اثبات نکند و تحقیق از متهم ضروری نباشد، دادگاه می‌تواند بدون حضور متهم، رای بر برائت او صادر کند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص اجرای احکام

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست