اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اسفند 1400

 اعتبار و قابلیت استناد وکالتنامه در کنار قولنامه برای مالکیت

من از مادرم وکالت بلاعزل و کامل همراه قولنامه دارم .بعد از فوت مادرم نیازی به انحصار ورثه هست ؟ چون ملک در حال ساخت است و من از خودم هزینه کرده ام.

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4063

 

آیا وکالتنامه به همراه قولنامه برای اثبات مالکیت کافی است ؟

  • وکالت، عقدی است که به موجب آن، وکیل ملتزم میگردد عملی قانونی به حساب موکل انجام دهد. 
  • برای صحت وکالت لازم است تا وکالت در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را انجام دهد. منظور از توانستن توانایی حقوقی است، نه توانایی مادی و مفهوم آن گسترده تر از داشتن اهلیت است و به عبارت دیگر موکل علاوه بر اهلیت باید توانایی انجام موضوع وکالت را داشته باشد.
  • وقتی موکل صلاحیت و اختیار انجام عملی را ندارد، برای مثال ورشکسته اختیار تصرف در اموال خویش را ندارد، نمی تواند وکیل خویش را در این خصوص صاحب اختیار کند و امری که خود صلاحیت آن را ندارد انجام دهد.
  • همچنین سفیه می تواند برای امور غیر مالی به دیگری وکالت دهد اما از آنجایی که مجنون یا صغیر غیرممیز فاقد اهلیت می باشند نمی توانند طرف عقد وکالت واقع شوند.
  • لازم به ذکر است که در صورتی که موکل در زمان انعقاد وکالت دارای اهلیت باشد اما پس از عقد اهلیت خود را از دست دهد، عقد وکالت منحل می گردد. برای نمونه بروز جنون در موکل منجر به انحلال عقد وکالت می شود. در مورد سفیه نیز اگر وکالت در امور مالی باشد منحل شده اما تأثیری در وکالت برای امور غیرمالی نخواهد داشت. 
  • سایر شرایط عمومی انعقاد عقد نیز شامل قصد طرفین و رضای آن ها، مشروعیت جهت انعقاد عقد و معلوم و معین بودن موضوع عقد باید رعایت گردد. 
  • عقد وکالت به دو نوع وکالت مطلق و وکالت مقید تقسیم می گردد. در وکالت مطلق، موکل طرف مقابل یعنی وکیل را برای تمام امور مالی و اداری نایب خود قرار می دهد و وکیل می تواند بدون اجازه از موکل در این امور وکالت نماید. در وکالت مقید مورد عقد وکالت مشخص و معین بوده و وکیل اختیار اعمال وکالت تنها در آن مورد را دارد. 
  • دامنه ی اختیارات وکیل علاوه بر آنچه در وکالتنامه صراحتا قید شده، آنچه بر حسب عرف و عادت و قرائن جزء اختیارات تفویضی تلقی می شود را نیز در بردارد. وکیل نمی تواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد. ضمانت اجرای خروج وکیل از حدود وکالت، فضولی تلقی شدن این عمل می باشد. این بدان معناست که صحت اعمال و عقودی که وکیل منعقد می نماید، منوط به اجازه و تنفیذ موکل است. در صورت رد از جانب موکل، عمل حقوقی انجام شده باطل می شود. در واقع اقدام خارج از حدود وکالت موجب می شود که دیگر وکیل سمت نمایندگی از جانب موکل نداشته باشد و اقدام وی در جهت نفع و یا ضرر موکل فاقد اثر حقوقی باشد. 
  • عقد وكالت از جمله عقود جايز محسوب مي گردد به اين معنی كه موكل هر لحظه می تواند نسبت به عزل وكيل اقدام نمايد وكيل نيز هر لحظه می تواند از سمت وكالت استعفا دهد همچنين به فوت يا جنون هر يک از طرفين عقد وكالت باطل می گردد.
  • با این وجود، ماده 679 قانون مدنی در تعریف وکالت بلاعزل بیان می دارد که موکل میتواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد. بنابراین وکالت بلاعزل وکالتی است که موکل حق عزل وکیل را نخواهد داشت.
  • لازم به ذکر است که اسقاط حق عزل تا جایی معتبر است که خلاف نظم عمومی نباشد. برای نمونه در وکالت عام که ناظر به تمام امور موکل باشد اسقاط حق عزل موکل به طور دائمی باطل است چراکه این مسأله خلاف نظم عمومی می باشد.
  • بنابراین اعطای وکالت بلاعزل در تمام امور و به طور دائمی با شخصیت و آزادی موکل تعارض دارد و باطل است مگر اینکه چنین وکالتی مقید به زمان شده باشد.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص قابلیت استناد وکالتنامه در کنار قولنامه برای مالکیت

♦ در پاسخ به پرسش شما باید گفت وکالتنامه مذکور اگر چه بلاعزل است اما با فوت موکل منحل می گردد. اما قولنامه می تواند دلیل مالکیت گردد مشروط بر اینکه شرایط صحت در انعقاد آن رعایت گردیده باشد و در صورت ادعای تردید یا جعل سایر ورثه، اصالت آن ثابت گردد. 
♦ با این حال باید توجه داشته باشید که با انحصار وراثت علاوه بر اینکه وراث با حصر وراثت به طور قانونی تعیین و مشخص می‌ شوند، در مواردی و برای انجام برخی کار‌های قانونی در مورد اموال متوفی در دفاتر اسناد رسمی ارائه گواهی انحصار وراثت الزامی می ‌باشد. برای نمونه ثبت ملک به نام وراث یا انجام معامله نسبت به املاک متوفی نیازمند این گواهی می باشد. 
♦ همچنین اینکه در املاک دارای سابقه ثبتی قانون  کسی را مالک می داند که دارای سند مالکیت باشد و همچنین ملک در دفتر املاک به نام او ثبت شده باشد. بهتر است اگر مادر شما در قید حیات هستند به استناد قولنامه مذکور تقاضای ثبت رسمی ملک بنام خودتان را نمایید.

 

 

مستندات قانونی - اعتبار وکالتنامه و قولنامه

ماده ۶۵۶ قانون مدنی
وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید.
ماده ۶۵۷ قانون مدنی
تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است.
ماده ۶۵۸ قانون مدنی
وکالت ایجاباً و قبولاً به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن کند واقع میشود.
ماده ۶۵۹ قانون مدنی
وکالت ممکن است مجانی باشد یا با اجرت.
ماده ۶۶۰ قانون مدنی
وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی.
ماده ۶۶۱ قانون مدنی
در صورتی که وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود.
ماده ۶۶۲ قانون مدنی
وکالت باید در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را بجا آورد وکیل هم باید کسی باشد که برای انجام آن امر اهلیت داشته باشد.
ماده ۶۶۳ قانون مدنی
وکیل نمیتواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد.
ماده ۶۶۴ قانون مدنی
وکیل در محاکمه وکیل در قبض حق نیست مگر اینکه قرائن دلالت بر آن نماید و همچنین وکیل در اخذ حق وکیل در مرافعه نخواهد‌بود
ماده ۶۶۵ قانون مدنی
وکالت در بیع وکالت در قبض ثمن نیست مگر اینکه قرینه قطعی دلالت بر آن کند.
ماده ۶۶۶ قانون مدنی
هر گاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل متوجه شود که عرفاً وکیل مسبب آن محسوب میگردد مسئول خواهد بود.
ماده ۶۶۷ قانون مدنی
وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات نماید و از آنچه که موکل بالصراحه به او اختیار داده یا بر حسب‌ قرائن و عرف و عادت داخل اختیار او است تجاوز نکند.
ماده ۶۶۸ قانون مدنی
وکیل باید حساب مدت وکالت خود را به موکل بدهد و آنچه را که به جای او دریافت کرده است به او رد کند.
ماده ۶۶۹ قانون مدنی
هر گاه برای انجام امر دو یا چند نفر وکیل معین شده باشد هیچ یک از آنها نمیتواند بدون دیگری یا دیگران دخالت در آن امر بنماید مگر ‌اینکه هر یک مستقلاً وکالت داشته باشد در این صورت هر کدام میتواند به تنهایی آن امر را بجا آورد.
ماده ۶۷۰ قانون مدنی
در صورتی که دو نفر به نحو اجتماع وکیل باشند به موت یکی از آنها وکالت دیگری باطل میشود.
ماده ۶۷۱ قانون مدنی
وکالت در هر امر مستلزم وکالت در لوازم و مقدمات آن نیز هست مگر اینکه تصریح بعدم وکالت باشد.
ماده ۶۷۲ قانون مدنی
وکیل در امری نمیتواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد مگر اینکه صریحاً یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل باشد.
ماده ۶۷۳ قانون مدنی
اگر وکیل که وکالت در توکیل نداشته انجام امری را که در آن وکالت دارد به شخص ثالثی واگذار کند هر یک از وکیل و شخص ثالث در‌مقابل موکل نسبت به خساراتی که مسبب محسوب میشود مسئول خواهد بود.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس، مشاوره و اعطای وکالت به وکیل متخصص اسناد و قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات

جمعه, 02 اردیبهشت,1401

علی تفرشی

آیا کسی که از شخص فضول مبایعه نامه دارد میتواند زمینی که در تصرف من است را خلع ید نماید؟ آیا میتواند اثبات مالکیت انجام دهد'؟
شخص فضول مدعی است که فریب خورده است و مبایعه نامه سفید امضا بوده است و از طرف مالک رسمی وکیل بوده است که به متصرفین مبایعه نامه بدهد

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست